Slaapproblemen - niet onderschatten!

slaapproblemenSlaapproblemen. Iedereen heeft wel eens een nacht dat je niet lekker door kunt slapen. Meestal is er de volgende dag dan iets spannends, waardoor je niet goed in slaap kunt komen. Soms zijn er ook praktische dingen aan de hand: de onderbuurman geeft een feestje, of de hond van de buren is alleen thuis en slaat aan bij elk verdacht geluid.

Een nacht niet zo goed slapen is niet zo erg. Je lijf heeft wel wat reserves, en de nacht er na haal je gewoon je slaap weer in. Je hoeft niet eens speciaal langer te slapen. Je slaap wordt automatisch dieper als je een slaaptekort hebt.
Als je echter elke nacht wakker ligt, wordt het een ander verhaal. Je kunt moeite hebben om in slaap te komen, of je kunt midden in de nacht wakker worden en dan niet meer doorslapen. In beide gevallen kom je niet aan voldoende slaap toe, waardoor je lijf en je hersenen niet voldoende kunnen herstellen van al het werk overdag.
Er is een wereldrecord 'niet slapen'. Het staat op bijna elf dagen. De meeste recordpogingen worden afgebroken omdat de persoon die niet slaapt last krijgt van allerlei fysieke en psychische klachten. Met name de stemming schiet alle kanten op, mensen gaan dingen zien die er niet zijn, krijgen hallucinaties, worden paranoïde, depressief, paniekerig, angstig etc.
Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar slaap. We krijgen zo meer inzicht in het slaapproces en waarom het zo belangrijk is. Een van de belangrijkste bevindingen is dat slaapproblemen een groot effect hebben op je psychisch welzijn.
Men ging er altijd vanuit dat slecht slapen een beetje hoorde bij depressieve klachten. Uit onderzoek blijkt dat het verhelpen van de slaapproblemen ook wonderen doet voor de depressieve klachten.
Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs voor de stelling dat slaapproblemen leiden tot psychische klachten. Of in ieder geval een belangrijke rol spelen in het in stand houden en verergeren van de klachten.
Er zijn goede behandelingen mogelijk voor slaapproblemen. Als je googled op 'slaap hygiëne' dan kom je al heel veel tips tegen. Heeft dit weinig effect en blijf je toch naar het plafond staren? Neem dan contact op met een psycholoog.

>>> Contact opnemen

Reactie plaatsen