EMDR

snelle hulp bij heftige gebeurtenissen

EMDR - is dat wat voor mij?

EMDR bij trauma


Behandeling van eenmalige trauma’s met EMDR

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en is een techniek die in de afgelopen jaren is ontwikkeld, speciaal voor heftige gebeurtenissen die je niet goed kwijt kunt raken.


Als je iets heftigs hebt meegemaakt, waar je nog steeds last van hebt ... Als je nog steeds beelden ziet van het moment waarop het gebeurde, als je schrikachtig bent, bang bent voor dingen die er (een heel klein beetje) op lijken … Als je daardoor slecht slaapt en je niet goed kunt concentreren …


Dan kan het goed zijn om met EMDR hier wat aan te doen.


Wanneer kun je EMDR gebruiken?

Bij heftige gebeurtenissen kun je denken aan een overval, een ongeluk, bedreiging met de dood etc. Het gaat om uitzonderlijke situaties die eigenlijk niet vaak voorkomen, maar als ze wel voorkomen, dan hebben ze een grote impact op je gevoel van veiligheid en (zelf)vertrouwen.


Door middel van EMDR is het mogelijk om deze herinneringen wat af te zwakken en minder heftig te maken, zodat het normale verwerkingsmechanisme zijn werk kan doen en je weer kunt gaan herstellen.


Hoe werkt EMDR ongeveer?

Je geheugen is eigenlijk een grote data-opslag van alles wat je meemaakt. Alles wat je ziet, hoort, voelt etc. wordt opgeslagen in de enorme archiefkast van je geheugen. Maar soms maak je dingen mee die zo uitzonderlijk of zo heftig zijn, dat je brein er geen ‘laatje’ voor heeft en het nergens netjes kan opbergen. Zo’n herinnering blijft dan rondslingeren en je struikelt er voortdurend over, als een rondslingerend paar schoenen in je woonkamer.


Elke keer als je geheugen er over 'struikelt' (doordat het iets anders ziet wat er aan doet herinneren), dan wordt de herinnering weer actief en reageert je lijf net alsof het weer in het hier en nu gebeurt.


EMDR kan je hersenen helpen om een laatje aan te maken, zodat de herinnering alsnog kan worden opgeborgen. Vergeten doe je het niet, maar de heftigheid gaat er wel van af.


EMDR is geen praat-therapie. Er is een vaststaand protocol dat stap voor stap wordt doorlopen. Hierdoor wordt het normale verwerkingsproces dat al in je brein en in je lijf zit weer aan het werk gezet. Jij hoeft daar zelf niet iets speciaal voor te doen en je kunt ook niet echt iets fout doen. 


Er zal je gevraagd worden om een beeld te maken van de nare gebeurtenis en tegelijkertijd zal de behandelaar zijn vingers voor je gezicht heen en weer bewegen en volg jij deze beweging met je ogen. Het kan zijn dat je na de behandeling wat moe bent, maar dit hoeft niet.


Afspraak maken voor EMDR

Als je denkt dat EMDR wat voor je zou zijn, maak dan een afspraak om even te bellen, dan denk ik met je mee. Eventueel kunnen we dan meteen een eerste afspraak inplannen.


Uitsluitende korte trajecten (max. 3 sessies)

!LET OP!  Ik bied alleen korte EMDR-trajecten aan van maximaal 3 sessies. Ik doe geen verdere psychologische begeleiding. Een dergelijk traject is dus vooral geschikt als je eenmalig iets heftigs hebt meegemaakt (bijv. een ongeluk, of een agressie-incident), maar verder wel stevig in je schoenen staat. Ook kan dit als een extra traject worden ingezet naast je lopende behandeling bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut.

arrow_drop_up arrow_drop_down