Page content

Stress en burn-out

Stress en burn-out liggen in elkaars verlengde. Je kunt een tijdje stress hebben, doordat het heel druk is of omdat er veel van je gevraagd wordt. Als dit na een tijdje maar weer stopt en je genoeg tijd hebt om bij te komen is dat helemaal niet zo erg. Maar als dit structureel wordt en je hebt geen tijd om bij te tanken, dan komt er een dag waarop de accu leeg is en niet meer zelf wil starten. Je bent op.

Burn-out: te lang doorlopen met stress

Meestal is dat pas het moment waarop mensen gaan ingrijpen. Als ze opstaan en spontaan beginnen te huilen bij het idee naar hun werk te moeten, of als ze al drie uur achter het computerscherm zitten en ze geen woord meer uit het toetsenbord krijgen.

Als jij het niet doet, dwingt je lijf je

De boog kan niet altijd gespannen staan. En als jij niet op tijd aan de bel trekt, dan doet je lijf dat op een gegeven moment. Uit zelfbehoud. En ook dus ter bescherming van jou. Eigenlijk een heel mooi mechanisme, maar het is beter om het niet zo ver te laten komen.

Burn-out behandeling

In de eerste fase is het meestal vooral een kwestie van bijkomen. Veel slapen, op de bank zitten en niets doen. Hoe eerder je je hieraan kunt overgeven des te beter. Als je daarnaast goed op je voeding let, genoeg water drinkt en voldoende buiten komt en leuke dingen doet, kun je vaak snel weer opknappen.

Maar dan is het nog niet altijd een goed idee om meteen weer aan het werk te gaan.

Burn-out therapie

Het blijft natuurlijk een interessante vraag hoe het zover gekomen is. Welke factoren op het werk hebben er aan bijgedragen en wat moet er eerst veranderen? En welke factoren in jou hebben eraan bijgedragen? Waarom ben jij nu burn-out en je collega’s niet? Als je hier meer zicht op hebt, kun je voortaan veel eerder ingrijpen. En zo voorkom je dat het nog eens zou kunnen gebeuren.

>>> Contact opnemen