Page content

Enkelvoudige angst – fobie

Enkelvoudige angst – wat is het?

Sommige mensen zijn heel specifiek voor een bepaald iets angstig. Bang voor spinnen, muizen of viezigheid. We noemen dit een enkelvoudige fobie. Het is een fobie (angst) die zich op 1 (enkel) ding richt.

Wat kun je doen aan een enkelvoudige fobie?

Soms hoef je hier niets mee te doen, hoe vaak zie je nou een muis?
Maar als je van schrik je auto de berm in rijdt omdat er een klein geluksspinnetje vanachter je zonneklep naar beneden is gekomen, dan is hulp misschien wel handig!

Soms schaam je je voor je angst, of durf je niet meer goed in contact te komen met andere mensen. Een grote bouwvakker ging nauwelijks meer bij anderen op bezoek. Hij was namelijk doodsbenauwd voor …. kittens!

Het brein is een creatief ding, maar soms worden er gewoon verkeerde contactjes gelegd. Dus geneer je niet en praat er over!

Bij een enkelvoudige angst is het de beste manier om je angst onder ogen te zien. In kleine stapjes, samen met de psycholoog, jij aan het stuur.
Je leert zo je lijf (weer) dat het niet in paniek hoeft te schieten.
Dat is heel spannend, maar daarna heb jij weer meer grip en dat is een hele opluchting!

Meestal ontstaat een enkelvoudige fobie door een specifieke ervaring die heel veel indruk op je heeft gemaakt. Zoveel indruk dat je brein er heel erg van geschrokken is en heeft besloten: dit echt never nooit meer! Sindsdien is het hyperalert op elke situatie die er maar een beetje op lijkt en lijkt totaal te negeren dat er ondertussen dingen veranderd kunnen zijn.

Een hele grote St Bernardhond die je op je tweede van de sokken loopt, is indrukwekkend. Om nog steeds zo te schrikken en bang te zijn als je volwassen bent en met je 1,80m er hoog bovenuit torent, is een ander verhaal.

Enkelvoudige angst (fobie) – therapie

De beste manier om van je angst af te komen, is om jezelf in contact te brengen met waar je bang voor bent. Zo kan je brein leren dat er niet zoveel aan de hand is en dat het allemaal niet meer zo eng is, als je ooit eens hebt gedacht. Dit moet je echt ervaren. Praten alleen heeft niet zoveel nut. Wel ter voorbereiding natuurlijk, maar uiteindelijk moet er ook geoefend worden. Exposure noemen we dat (blootstelling). Uiteraard gaat het altijd in jouw tempo, in kleine stappen en altijd in overleg.

>>>Hoe moet ik me aanmelden?
>>>Hoe gaat een behandeling of therapie?
>>>Tarieven
>>> Contact opnemen