Page content

Angst klachten

Angst is goed

Angst klachten: iedereen is wel eens bang. Bang zijn is op zich niet zo verkeerd. Alert reageren op plotselinge veranderingen, bang zijn voor vuur of andere gevaarlijke situaties, nekharen die overeind gaan staan omdat je voelt dat er iets niet klopt … het zijn allemaal hele belangrijke reacties om te kunnen overleven. Het zet je op scherp, zodat je kunt doen wat nodig is.

Angst veroorzaakt door reëel gevaar houdt je in leven. Vaak hebben we daar ook geen klachten over en gaan we er dus ook niet voor naar de psycholoog.

Angst klachten: ongegronde angst

Angst die je voelt zonder dat er reëel gevaar is, dat is een ander verhaal. Deze angst belemmert je om dat te doen wat je eigenlijk zou willen doen. Je weet misschien ook wel dat je niet bang hoeft te zijn, maar je hele lijf schiet in de paniek, je hart bonkt, je ademhaling is van slag, je zweet peentjes en je handen trillen.

Deze angst zit je vooral in de weg en vaak durf je er ook niet over te praten.
Anderen lijken namelijk nergens last van te hebben en ergens vind je het zelf misschien ook wel wat raar, maar toch, je lijf gaat met je aan de haal.

“Daar waar je angst ligt, liggen je kansen.”

Angst behandeling

In het algemeen kun je zeggen dat angst wordt veroorzaakt door gedachten die je hebt die niet overeenkomen met de realiteit. Vaak zijn we bang voor dingen die zouden kunnen gebeuren, maar in 99% van de gevallen helemaal niet optreden.

Deze gedachten zijn vaak ontstaan in een situatie die je als eng of als bedreigend hebt ervaren.

Zeker als kind kun je iets meemaken, wat je (nog) niet begrijpt en je denkt: ik weet niet wat dit was, maar dit wil ik nooit meer meemaken! Je trekt eigenlijk een te strenge, verkeerde conclusie.

Of nou ja een verkeerde conclusie … je brein wil je alleen maar behoeden voor herhaling. Je brein wil je helpen, maar als het in paniek is trekt het nogal zwart-wit conclusies.

Op een rustig moment kun je naar die conclusies kijken en jezelf opnieuw trainen om er anders over te gaan denken. We noemen dit cognitieve therapie

Angst therapie / Cognitieve therapie

In deze therapie-vorm gaan we op zoek naar welke niet-helpende overtuigingen en gedachten je hebt en gaan we onderzoeken in hoeverre ze waar zijn en of er ook andere meer helpende gedachten zijn, die je kunnen helpen om minder angstig te zijn.

>>>Hoe moet ik me aanmelden?
>>>Hoe gaat een behandeling of therapie?
>>>Tarieven
>>> Contact opnemen